söndag 19 januari 2014

Mobiltelefoner...

Detta i dagens samhälle så oumbärliga instrument.

Jag ska inte gå in på vad som många har åsikter om, vett och etikett och allmänt bruk, utan bara dra lite kort om min egen mobiltelefonhistorik.

Jag kommer inte heller gå in på evolutionens (revolutionens) inverkan på mitt användande av telefonerna (bara lite när vi kommer till smartphones) ;)

 1995 köpte jag min första mobiltelefon, jag hade väl inget större behov av den varken privat eller i jobbet men behovsanalys är ibland av underordnad betydelse.

En beocom 9500 som naturligtvis bara var stylad av B&O och baserade sig på en mobiltelefon som var tillverkad av Ericsson. (GH337).



Lågt tempo i telefonbyte på den tiden resulterade i en Nokia 8210
denna blev inköpt 1999, överlägset minsta mobilen jag har ägt.










2003 var det dags för kamera! och färgskärm. SonyEricsson T610










2005 kom den stenhårda K750i med hela 2 megapixlar, autofocus och 4x digital zoom.









2007 Sony Ericsson P1i, min första "smartphone",  














2010 Htc Desire
Nu börjar vi snacka...
Här börjar det bli svårt att inte kommentera vilken inverkan telefonen har (turf t.ex.) ;)
En telefon med skrattretande prestanda idag men som jag skulle (om den gick att uppgradera) behålla forever, en smartphone som hade allt. 










2011 Storebrorsan kommer in i bilden med seriös prestandaökning och "unibody" bakstycket delvis i aluminium och allt är fantastiskt. Jag var Htc Fanboy utan tvekan...







2012 Här börjar det att eskalera lite ;) Nexus 4 med google´s ursprungliga operativsystem i en lyxig förpackning var helt oemotståndlig. 









2013 Tillbaka till telefonernas telefon Htc. HtcOne överglänser allt utom en otb. (over the bar, överstyretfall). Kraschad och mosad i överkant så får den vila...





2013 Sony Z1, ny spelare på planen...
Vattentät och med ett innehåll som heter duga.


Thats it for now...
//speedmaster100

1 kommentar:

  1. Trevlig historik att läsa för en som började så sent som april 2013. :D Köpte i och för sig en Nexus 7 redan (!) i januari 2013.

    SvaraRadera