fredag 18 april 2014

X vs. X vs. X

Jag är fotgängare, bilist och cyklist.

Oh, skall dessa aldrig mötas på ett trevligt sätt?

Jo, faktiskt väldigt ofta har jag märkt som trafikant.
Den överlägset bästa lösningen brukar vara ögonkontakt, så gott det går. 

Men ibland och tyvärr allt för ofta blir det fel och det blir en attityd som är helt sjuk.

I dag när jag kom cyklandes så var det en kvinna med barnvagn som tryckte ut vagnen på övergångsstället med ett ryck (och stirrade stint på mig) uppenbarligen för att visa att hon hade rätt. Jag var 10 meter ifrån och hade redan bromsat in och var på väg att stanna...
Hallå, barnvagnen (med ett barn i) skall eventuellt offras för att "rätt skall vara rätt"?!
Jag har några gånger som bilist blivit "klappad på taket" vid högersväng till blekingegatan trots att jag alltid gör så gott jag kan för att titta på cykelbanan i förväg, men jag kan bli "stoppad" av fotgängare. Det är en sak om jag bara drar en sväng utan att kolla, men om jag "fastnar" i några sekunder och cyklisten har 30 meter på sig att reagera så...
Anledningen till "kriget" är nog allvaret i trafiken. 

Blir det fel så kan det bli väldigt allvarliga konsekvenser och jag tror att det är därför dom olika har svårt att mötas. 

Jag jobbar hårt på att bli "omilitant" i trafiken, allt för att inte trappa upp motsättningarna.
Min strategi är att vara så tydlig jag någonsin kan vara och markera mina avsikter.

Ok, jag bryter ibland mot lagen som fotgängaret och cyklist, när jag i min mening inte riskerar att orsaka en olycka. 

Som bilist är jag medveten om mitt "skal" och vad det kan medföra i en eventuell kollision, tur att jag i sinnet även är en fotgängare och cyklist.

//smC  


2 kommentarer:

  1. Du har mognat och fått frid i sinnet, Pax vobiscum :-)
    // Zoomerturfarn

    SvaraRadera
  2. Precis! Ögonkontakt... Hela tiden, varje dag i veckan.
    /PelleS

    SvaraRadera