onsdag 12 februari 2014

Test: Bose IE2

Som "gåturfare" kunde jag frossa i diverse olika hörlurar och äger allt ifrån Denon AH-NC800 med noice canseling till ett par supersköna Bose OE2. Jag är långt ifrån en audiofil men jag har varit intresserad av att ha hörlurar som jag trivs med och som i mina öron låter bra.

Sen jag började cykla så har det smugit sig in ett litet "problem"...
Cykelhjälm på 100%, inte ett tramptag utan hjälm på. 

Detta innebär att alla hörlurar med bygel går bort, dom får inte plats mellan hjälm och huvud :(

Då återstår hörlurar som man stoppar in i örat på ena eller andra sättet.

In-ear är något som jag inte klarar av.
För det första så känns det som om det har slagit lock för öronen, men bara tills dom ramlar ur efter en liten stund. För det andra fortplantar sig ljudet i sladden och jag hör mina steg eka i huvudet. Det tråkiga är att i segmentet "bra" små portabla hörlurar så är det just In-ear som gäller.

Visst finns det några varianter av "old school" som man hakar på i örat, men inget som har passat mig.

Jag har således fått köra med en kompromiss och använda mig av Koss Porta Pro som är ett par extremt prisvärda hörlurar med en tunn stålbåge som med nöd och näppe passat under hjälmen. Problemet har varit att efter ett par timmar så har dom pressat på så att jag har fått ont i tinningarna (och tom. käken).

Ett tips ledde fram till att testa Bose IE2.




Dessa hörlurar är en prefekt kompromiss då ljudet leds in via ett silikonhölje som samtidigt som det fixerar hörlurarna i en bra position även agerar som en öppen konstruktion. 
Detta är för mig perfekt då jag inte vill bli helt isolerad från omvärlden (om man inte brassar på med full volym) ;)

Om ljudet kan jag bara säga positiva saker än så länge. Jag har inte hårdtestat dom än med den värsta housen, trancen eller goa´n. 
Talbok, Judas Priest och lite mainstream musik än så länge. 

Jag får återkomma senare angående pappa bas, mamma diskant och storebror mellanregistret.

Farbror Barbro från Nile City förklarar


//smC

Ok. här kommer en  första rapport efter lite "extrem-musik". 
Metallica "Kill em all" har passerat med bravur. ;)
Bra tryck i basen trots "öppen konstruktion" diskanten levererar bra. 

Nu blir det Bassotronics som får testköra...
(svårt att leva upp till Dynaudio som levererar i bilen). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar